Scoutfit

Net als bij een sportclub hebben Scouts ook speciale kleding: de Scoutfit; kleding die tegen een stootje kan! Het vertelt vaak een heel verhaal: bij welke groep je zit en bij welke speltak, uit welk land je komt (vooral leuk bij internationale kampen!) enzovoort. Bij iedere activiteit, zoals de wekelijkse opkomst, het kamp en jaarlijkse groepsactiviteiten doe je als lid van Scouting je Scoutfit aan. Als je nog niet bent geïnstalleerd, mag je alleen de blouse dragen, zonder tekens, das en dasring. Als je geïnstalleerd bent, mag je je complete Scoutfit dragen. En de tijd van korte broeken en kousen met kwasten zijn al lang voorbij…

Waar bestaat de Scoutfit uit?

De Scoutfit bestaat uit een blouse, een blauwe broek en de groepsdas, met dasring. Elke speltak heeft een eigen kleur blouse.

• Bevers dragen een rode blouse
  • Welpen een groene blouse
  • Scouts een beige blouse
  • Explorers een brique blouse.
  • Roverscouts dragen ook een brique blouse.
Eigen kleding Scouting Heer

Binnen Scouting Heer is er ook nog een eigen kleding lijn. Het is goed om te weten dat enkel de (complete) Scoutfit van de Scoutshop verplicht is om aan te schaffen.

Nieuwe leden krijgen van de groep altijd een badge, naambandje en de das voor een borg!

Wat moet waar?

Iedere badge heeft een eigen plek op je Scoutfit. Hieronder zie je waar welke tekens op je Scoutfit horen. Op het linkerborstzakje van je blouse hoort het witte installatieteken van Scouting Nederland. Op het installatieteken staat een Franse lelie, een lelie, omrand door een touw met platte knoop. Op het rechterborstzakje komt het speltakteken. Elke speltak heeft z’n eigen teken. Boven de rechter borstzak komt de Nederlandse vlag.

De rechtermouw laat zien wie je bent. Op je mouw komen de volgende tekens: het naambandje van onze groep, hieronder de regiobadge en eventueel de Giants badge.

Dan gaan we naar de linkermouw. Daarop komen badges en insignes. Badges krijg je vaak bij grote Scoutingevenementen (bijvoorbeeld een regioactiviteit of een kamp). Insignes worden verdiend wanneer je bepaalde vaardigheden bezit.

Scoutshop

Voor bijna alle items van de Scoutfit ga je naar de Scoutshop.

Gelukkig hebben we ook in Sittard een Scoutshop. Kijk op de website van de Scoutshop voor meer informatie en openingstijden. Je kunt ook online via de nationale Scoutshop alles bestellen.

Das

Iedere Scoutinggroep of -organisatie heeft een eigen Scouting das waarmee je als groep herkenbaar bent. Sommige mensen noemen het een sjaaltje, maar dat klopt dus niet.

Deze is verkrijgbaar bij de verening met een €5,- borg.

Overige

Kom je net bij Scouting kijken? Kijk eens goed rond wat je mede-Scouts gebruiken. We trekken er vaker op uit, dus goede schoenen zijn geen overbodige luxe. Een zaklamp kan ook handig zijn. Bij sommige speltakken gebruiken we soms messen, om te leren hoe hiermee op een verantwoorde manier om te gaan.

Scouting Heer heeft ook een aantal 2e hands Scoutfits. Mail voor meer info naar kleding@scoutingheer.nl.